Salin Artikel

Gurindam Dua Belas Karya Raja Ali Haji: Pengertian, Sejarah, Ciri-Ciri, dan Isi Pasal

KOMPAS.com - Salah satu hasil karya sastra dari Indonesia berupa puisi lama yang sangat terkenal adalah Gurindam Dua Belas atau Gurindam 12.

Kemunculan karya sastra Gurindam Dua Belas ini sangat terkait dengan penyebaran agama dan budaya Islam di Nusantara.

Pengaruh agama dan budaya Islam berkontribusi besar dalam tatanan kehidupan masyarakat Melayu, termasuk di Kerajaan Riau-Lingga, Kepulauan Riau.

Keistimewaan dari Gurindam Dua Belas yaitu menjadi karya sastra yang mampu tegak sendiri tanpa kawan.

Pengertian Gurindam Dua Belas

Gurindam Dua Belas adalah sebuah karya sastra yang ditulis oleh Raja Ali Haji bin Raja Haji Ahmad, sosok pujangga Melayu asal Kepulauan Riau.

Karya sastra ini dinamakan Gurindam Dua Belas karena terdiri dari dua belas pasal.

Dilansir dari laman Kemendikbud, karya sastra Gurindam Dua Belas ditulis dengan bahasa Melayu Kuno.

Gurindam Dua Belas dikategorikan sebagai “Syi’r Al-Irsyadi” atau puisi didaktik karena berisikan nasehat atau petunjuk hidup.

Sejarah Gurindam Dua Belas

Raja Ali Haji selesai menulis Gurindam Dua Belas pada 23 Rajab tahun 1263 Hijriah atau pada tahun 1846 Masehi.

Masuknya pengaruh barat dan terjadinya pergeseran nilai-nilai kehidupan masyarakat Melayu yang bertentangan dengan Islam menjadi salah satu penyebab diciptakannya Gurindam Dua Belas.

Latar belakang terciptanya Gurindam Dua Belas yaitu rasa keprihatinan Raja Ali Haji terhadap kondisi kehidupan masyarakat Melayu (Kerajaan Riau-Lingga).

Beliau ingin menciptakan sebuah karya sastra sebagai tanggung jawab moral untuk memelihara dan mempertahankan eksistensi agama dan budaya Islam yang menjadi pegangan hidup masyarakat Melayu.

Melalui Gurindam Dua Belas, Raja Ali Haji berusaha agar agama dan adat-istiadat bernafaskan Islam melembaga kembali dalam kehidupan masyarakat Melayu.

Tak heran jika pesan yang termuat dalam Gurindam Dua Belas berisikan tentang ibadah, kewajiban raja, kewajiban anak terhadap orang tua, tugas orang tua kepada anak, budi pekerti, dan cara hidup bermasyarakat.

Ciri-ciri Gurindam Dua Belas

Ciri dari gurindam pada umumnya adalah bentuk puisi yang terdiri dari dua baris dalam satu bait.

Pada sebuah gurindam, baris pertama merupakan suatu sebab dan baris kedua merupakan simpulan akibat.

Pada tiap baris, jumlah kata-kata tiap baris dan suku kata tidak terbatas. Walau begitu, suku kata pada baris pertama dan kedua diusahakan sama untuk menjaga keseimbangan irama.

Gurindam umumnya memiliki nasihat atau makna dalam syairnya, seperti yang termuat dalam Gurindam Dua Belas.

Raja Ali Haji sendiri menerjemahkan Gurindam Dua Belas pada bagian mukadimah yang berbunyi :

Adapun arti gurindam,
adalah perkataan bersajak.
Pada akhir pasangannya,
sempurna perkataannya.
Dengan satu pasangannya sajak pertama isyarat,
Sajak kedua jawabannya.
Persimpangan yang indah-indah,
yaitu ilmu yang memberi faedah.
Aku hendak bertutur,
akan gurindam yang teratur.

Isi Pasal Gurindam Dua Belas

Dilansir dari laman Pemerintah Provinsi Riau, berikut adalah isi pasal Gurindam Dua Belas.

Gurindam 12 Pasal 1

Ini gurindam pasal yang pertama:

Barang siapa tiada memegang agama,
sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.

Barang siapa mengenal yang empat,
maka ia itulah orang ma’rifat.

Barang siapa mengenal Allah,
suruh dan tegahnya tiada ia menyalah.

Barang siapa mengenal diri,
maka telah mengenal akan Tuhan yang bahari.

Barang siapa mengenal dunia,
tahulah ia barang yang terpedaya.

Barang siapa mengenal akhirat,
tahulah ia dunia mudarat.

Gurindam 12 Pasal 2

Ini gurindam pasal yang kedua:

Barang siapa mengenal yang tersebut,
tahulah ia makna takut.

Barang siapa meninggalkan sembahyang,
seperti rumah tiada bertiang.

Barang siapa meninggalkan puasa,
tidaklah mendapat dua temasya.

Barang siapa meninggalkan zakat,
tiadalah hartanya beroleh berkat.

Barang siapa meninggalkan haji,
tiadalah ia menyempurnakan janji.

Gurindam 12 Pasal 3

Ini gurindam pasal yang ketiga:

Apabila terpelihara mata,
sedikitlah cita-cita.

Apabila terpelihara kuping,
khabar yang jahat tiadalah damping.

Apabila terpelihara lidah,
nescaya dapat daripadanya faedah.

Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan,
daripada segala berat dan ringan.

Apabila perut terlalu penuh,
keluarlah fi’il yang tiada senonoh.

Anggota tengah hendaklah ingat,
di situlah banyak orang yang hilang semangat

Hendaklah peliharakan kaki,
daripada berjalan yang membawa rugi.

Gurindam 12 Pasal 4

Ini gurindam pasal yang keempat:

Hati itu kerajaan di dalam tubuh,
jikalau zalim segala anggota pun roboh.

Apabila dengki sudah bertanah,
datanglah daripadanya beberapa anak panah.

Mengumpat dan memuji hendaklah pikir,
di situlah banyak orang yang tergelincir.

Pekerjaan marah jangan dibela,
nanti hilang akal di kepala.

Jika sedikitpun berbuat bohong,
boleh diumpamakan mulutnya itu pekong.

Tanda orang yang amat celaka,
aib dirinya tiada ia sangka.

Bakhil jangan diberi singgah,
itupun perampok yang amat gagah.

Barang siapa yang sudah besar,
janganlah kelakuannya membuat kasar.

Barang siapa perkataan kotor,
mulutnya itu umpama ketur.

Di mana tahu salah diri,
jika tidak orang lain yang berperi.

Gurindam 12 Pasal 5

Ini gurindam pasal yang kelima:

Jika hendak mengenal orang berbangsa,
lihat kepada budi dan bahasa,

Jika hendak mengenal orang yang berbahagia,
sangat memeliharakan yang sia-sia.

Jika hendak mengenal orang mulia,
lihatlah kepada kelakuan dia.

Jika hendak mengenal orang yang berilmu,
bertanya dan belajar tiadalah jemu.

Jika hendak mengenal orang yang berakal,
di dalam dunia mengambil bekal.

Jika hendak mengenal orang yang baik perangai,
lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai.

Gurindam 12 Pasal 6

Ini gurindam pasal yang keenam:

Cahari olehmu akan sahabat,
yang boleh dijadikan obat.

Cahari olehmu akan guru,
yang boleh tahukan tiap seteru.

Cahari olehmu akan isteri,
yang boleh menyerahkan diri.

Cahari olehmu akan kawan,
pilih segala orang yang setiawan.

Cahari olehmu akan abdi,
yang ada baik sedikit budi.

Gurindam 12 Pasal 7

Ini Gurindam pasal yang ketujuh:

Apabila banyak berkata-kata,
di situlah jalan masuk dusta.

Apabila banyak berlebih-lebihan suka,
itulah tanda hampir duka.

Apabila kita kurang siasat,
itulah tanda pekerjaan hendak sesat.

Apabila anak tidak dilatih,
jika besar bapanya letih.

Apabila banyak mencela orang,
itulah tanda dirinya kurang.

Apabila orang yang banyak tidur,
sia-sia sahajalah umur.

Apabila mendengar akan khabar,
menerimanya itu hendaklah sabar.

Apabila mendengar akan aduan,
membicarakannya itu hendaklah cemburuan.

Apabila perkataan yang lemah-lembut,
lekaslah segala orang mengikut.

Apabila perkataan yang amat kasar,
lekaslah orang sekalian gusar.

Apabila pekerjaan yang amat benar,
tidak boleh orang berbuat onar.

Gurindam 12 Pasal 8

Ini gurindam pasal yang kedelapan:

Barang siapa khianat akan dirinya,
apalagi kepada lainnya.

Kepada dirinya ia aniaya,
orang itu jangan engkau percaya.

Lidah yang suka membenarkan dirinya,
daripada yang lain dapat kesalahannya.

Daripada memuji diri hendaklah sabar,
biar pada orang datangnya khabar.

Orang yang suka menampakkan jasa,
setengah daripada syirik mengaku kuasa.

Kejahatan diri sembunyikan,
kebaikan diri diamkan.

Keaiban orang jangan dibuka,
keaiban diri hendaklah sangka.

Gurindam 12 Pasal 9

Ini gurindam pasal yang kesembilan:

Tahu pekerjaan tak baik tetapi dikerjakan.
bukannya manusia yaitulah syaitan.

Kejahatan seorang perempuan tua,
itulah iblis punya penggawa.

Kepada segaia hamba-hamba raja,
di situlah syaitan tempatnya manja.

Kebanyakan orang yang muda-muda,
di situlah syaitan tempat berkuda.

Perkumpulan laki-laki dengan perempuan,
di situlah syaitan punya jamuan.

Adapun orang tua yang hemat,
syaitan tak suka membuat sahabat

Jika orang muda kuat berguru,
dengan syaitan jadi berseteru.

Gurindam 12 Pasal 10

Ini gurindam pasal yang kesepuluh:

Dengan bapak jangan durhaka
supaya Allah tidak murka.

Dengan ibu hendaklah hormat
supaya badan dapat selamat.

Dengan anak janganlah lalai
supaya dapat naik ke tengah balai.

Dengan istri dan gundik janganlah alpa
supaya kemaluan jangan menerpa.

Dengan kawan hendaklah adil
supaya tangannya jadi kapil.

Gurindam 12 Pasal 11

Ini gurindam pasal yang kesebelas:

Hendaklah berjasa,
kepada yang sebangsa.

Hendaklah jadi kepala,
buang perangai yang cela.

Hendaklah memegang amanat,
buanglah khianat.

Hendak marah,
dahulukan hujjah.

Hendak dimalui,
jangan memalui.

Hendak ramai,
murahkan perangai.

Gurindam 12 Pasal 12

Ini gurindam pasal yang keduabelas:

Raja mufakat dengan menteri,
seperti kebun berpagarkan duri.

Betul hati kepada raja,
tanda jadi sebarang kerja.

Hukum adil atas rakyat,
tanda raja beroleh inayat.

Kasihkan orang yang berilmu,
tanda rahmat atas dirimu.

Hormat akan orang yang pandai,
tanda mengenal kasa dan cindai.

Ingatkan dirinya mati,
itulah asal berbuat bakti.

Akhirat itu terlalu nyata,
Kepada hati yang tidak buta.

Sumber:
petabudaya.belajar.kemdikbud.go.id  
kebudayaan.kemdikbud.go.id  
riau.go.id  

https://regional.kompas.com/read/2022/11/05/154757578/gurindam-dua-belas-karya-raja-ali-haji-pengertian-sejarah-ciri-ciri-dan-isi

Baca berita tanpa iklan. Gabung Kompas.com+
Baca berita tanpa iklan. Gabung Kompas.com+
Baca berita tanpa iklan. Gabung Kompas.com+
Baca berita tanpa iklan. Gabung Kompas.com+
Close Ads
Bagikan artikel ini melalui
Oke